• darkblurbg
    Kinderpraktijk Laren
    Al meer dan 5 jaar dé kindercoach van Laren.
  • darkblurbg
  • darkblurbg
  • darkblurbg

Faalangst: wat houdt dat in?

Iedereen voelt zich weleens onzeker over een taak of opdracht, je weet immers niet altijd of het je lukt. Als deze onzekerheid omslaat naar een angst om te falen, om dingen verkeerd te doen, kan het je kind belemmeren. Faalangst kan zorgen voor minder goede prestaties, een negatief zelfbeeld en lichamelijke klachten. Vaak legt een kind met faalangst de lat heel hoog voor zichzelf en gaat het situaties vermijden. Het wordt niet altijd herkend op school, daarom is het goed alert te zijn op de symptomen en met je kind te praten. Er zijn gelukkig allerlei manieren om te werken aan meer zelfvertrouwen en de faalangst aan te pakken.

Kinderen met faalangst gaan op verschillende manieren met taaksituaties om. Grofweg maken we een onderscheid tussen:

Actieve faalangst
Dit kind werkt erg hard en wil graag zo goed mogelijk presteren. Hij besteedt erg veel tijd aan huiswerk en leren, er blijft bijna geen tijd over voor ontspanning.

Passieve faalangst
Dit kind heeft het idee dat alle moeite die hij voor een taak doet voor niet is. Hoe beter hij zijn best doet, hoe groter de teleurstelling als het toch mislukt. Daarom bereidt dit kind weinig voor en werkt hij erg slordig.

 

Hoe herken je een kind met faalangst?

Het is voor kinderen vaak moeilijk om te verwoorden waarom ze niet lekker in hun vel zitten. Als je op tijd signaleert dat je kind faalangst heeft, kan je hem helpen er mee om te gaan. Afhankelijk van het soort faalangst dat je kind heeft (actief of passief), laat hij dit soort signalen zien:

  • Negatief praten over zijn eigen kunnen
  • Huilen of boos reageren als iets niet lukt
  • Moeilijke dingen vermijden
  • Veel hulp vragen of juist helemaal niet
  • Veel bevestiging vragen
  • Snel opgeven bij opdrachten
  • Erg perfectionistisch zijn
  • Geen kritiek verdragen
  • Geen afstand nemen van schoolwerk
  • Met tegenzin naar school gaan
  • Lichamelijke klachten, zoals blozen, hartkloppingen en buikpijn

 

Omgaan met faalangst: wat kan je als ouder doen?

Het is belangrijk dat je je kind ook in de thuissituatie leert om te gaan met faalangst. Het ontstaat vaak uit een combinatie van omgevingsfactoren (verwachtingen, opvoeding, competitie) en karaktertrekken van je kind (perfectionisme, onrealistische eisen aan zichzelf stellen, onzekerheid). Wat je kan doen om de faalangst bij je kind te verminderen:

  • Vergroot het zelfvertrouwen van je kind
  • Benadruk wat wél goed gaat bij je kind
  • Leer je kind toetsen/opdrachten ontspannen te benaderen
  • Zorg voor genoeg ontspanning, spreek tijden af voor huiswerk
  • Maak faalangst bespreekbaar, je kind is niet de enige
  • Geef het goede voorbeeld; een fout maken is niet het einde van de wereld

 

Hulp bij faalangst: wat zijn de opties?

Soms kan je wel wat hulp van buitenaf gebruiken om je kind van de angst af te helpen en zelfverzekerder te maken. Ik ga graag met je kind aan de slag, we gaan de strijd met faalangst aan door:

  • Faalangsttraining (individueel)
  • Faalangsttraining (groep)
  • Kinderyoga

Neem vrijblijvend contact met me op. Ik bekijk graag samen hoe we het zelfvertrouwen van je kind kunnen vergroten en de faalangst kunnen verminderen.